آرایشی, بهداشتی, درمانی

تونر چیست و آیا استفاده از تونر برای همه افراد ضروری است؟

تونر

شست و شو، تونر زدن و مرطوب کردن سه گانه جادویی است که این روزها در بحث مراقبت از پوست مطرح می‌شود و گفته می‌شود این سه گام، اصول اساسی مراقبت از پوست است که در ساده‌ترین برنامه مراقبت از پوست باید رعایت شود تا مطمئن شویم به روش صحیحی از پوست‌مان مراقبت می‌کنیم.

اما به مرور همه چیز پیچیده و پیچیده‌تر شده و توصیه‌های دیگری نیز در بحث مراقبت از پوست مطرح می‌شود: مثلا این که پوست را در دو مرحله تمیز کنیم یا هفته‌ای دو بار از لایه‌بردار(ترجیحا لایه‌بردارهای شیمیایی) استفاده کنیم یا بسته به سن و نیاز پوست از سرم‌های حاوی ترکیبات فعال استفاده کنیم. در بین رویکردهای جدید در بحث مراقبت از پوست نقش تونرها چیست؟‌

همه می‌دانیم شست و شوی پوست برای زدودن آلودگی و سلول‌های مرده تا چه حد ضروری است و با اهمیت مرطوب‌کننده‌ها در حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی و کشیدگی پوست آشنا هستیم. اما تونرها قرار است چه کاری برای پوست انجام دهند؟ تونرها اساسا برای بازگرداندن تعادل PH پوست پس از شست و شو طراحی و تولید شدند، زیرا اغلب شوینده‌ها بیش از حد قوی بوده و با بر هم زدن PH طبیعی پوست آن را بیش از حد خشک می‌کردند.

اما امروزه که اغلب تولیدکننده‌های محصولات مراقبت از پوست، با آگاهی از نیازهای انواع پوست، شوینده‌هایی با PH سازگار با پوست تولید می‌کنند نیز هنوز باید از تونرها استفاده کنیم؟ تا انتهای این مقاله با اسکین مگ همراه باشید تا به مهم‌ترین سوالات در خصوص استفاده از تونرها پاسخ دهیم.

تونر چیست؟

تونرها لوسیون‌های بسیار سبک (اغلب شبیه آب) هستند که با مولکول‌‌های اکسیژن و هیدروژن بیشتر فرموله شده‌اند و با پنبه یا پد روی پوست زده می‌شوند. تونرها بسته به نوع پوست می‌تواند حاوی ترکیبات مفید دیگری مانند عصاره چای سبز، رز، روغن درخت چای، سالیسیلیک اسید و دیگر ترکیبات موثر باشند.

فرمولاسیون تونرها می‌تواند بسیار متنوع باشد اما معمول‌ترین انواع تونر، حاوی ترکیبات آبرسان و ترکیبات قابض هستند که نوع آن به میزان الکل به کار رفته در آن دارد. برخی انواع تونر عبارت‌اند از :

۱. تونرهای شاداب‌کننده: ملایم‌ترین نوع تونرها و اغلب فاقد الکل هستند و برای همه انواع پوست از جمله پوست‌های خشک و حساس مناسب هستند.

۲. تونیک‌ها: حاوی مقدار کمی الکل بوده و برای پوست‌‌های معمولی، مختلط و چرب مناسب‌اند.

۳. قابض ها: قوی‌ترین نوع تونرها هستند که حاوی مقدار زیادی الکل بوده که با توجه به مضرات الکل برای پوست بهتر است جز در موارد خاص استفاده نشود. این نوع تونرها نسل اول تونرها بوده و برای از بین بردن چربی(خشک کردن پوست) در پوست‌های چرب و آکنه‌ای طراحی شده بود.

تونرها چه کاری انجام می‌دهند؟

تبلیغات و طرفداران تونر به ما می‌گویند تونرها محصولاتی چندمنظوره هستند. در ادامه می‌خوانید تونرها چه کاری برای پوست انجام می‌دهند:

  • پاک‌کنندگی: پاک کردن آلودگی‌هایی به جا مانده روی پوست پس از شست و شو.
  • تنظیم PH: بازگرداندن PH طبیعی پوست پس از شست و شو.
  • بستن منافذ(قابض): با بستن و کوچک کردن منافذ مانع از تجمع چربی و آلودگی در منافذ پوست می‌شوند.
  • جذب‌ چربی پوست: با کنترل تولید چربی پوست، موجب کاهش براقی پوست‌های چرب می‌شود.

ممکن است در نگاه اول تونرها بسیار مفید و کاربردی به نظر برسد و شما هم مانند بسیاری از تبلیغ‌کنندگان این محصول فکر کنید داشتن پوست سالم بدون استفاده از تونر ممکن نیست اما در ادامه به شما خواهیم گفت برخی مزایای استفاده از تونرها آنقدرها که به نظر می‌رسد مهم نیستند.

۱. آیا برای تمیز کردن پوست به تونر نیاز دارم؟

اغلب گفته می‌شود «برای از بین بردن آلودگی به جا مانده روی پوست پس از شست و شو از تونر استفاده کنید.» اگر شوینده‌ شما پس از شست و شو بقایایی از چربی و آلودگی به جا می‌گذارد، از شوینده مناسبی استفاده نمی‌کنید و بهتر است شوینده دیگری را امتحان کنید.

برای پاک کردن آرایش سنگین از روی پوست می‌توانید از روغن‌های پاک کننده آرایش استفاده کنید. این روغن‌ها مواد آرایشی و آلودگی‌های به جا مانده سطح پوست را به طور موثر پاک کرده و موجب حفظ رطوبت به خصوص در پوست‌های خشک و کم‌آب می‌شوند، اما همان‌طور که در مقاله  چگونه شوینده صورت مناسب پوست انتخاب کنیم گفته شد لازم است بقایای این روغن‌ها نیز با یک شوینده با PH پایین یا یک پاک‌کننده دیگر از سطح پوست تمیز شود.

پس این که تونر باید بقایای آلودگی و ترکیبات آرایشی را از پوست پاک کند لزوما صحیح نیست و این کاری است که پاک‌کننده آرایش و شوینده‌تان می‌بایست از قبل انجام داده باشد.

۲. آیا برای تنظیم PH پوست به تونر نیاز دارم؟

یکی از دلایل اصلی استفاده از تونرها که همواره توسط تولیدکنندگان تبلیغ می‌شود استفاده از تونر برای بازگرداندن PH پوست به حالت طبیعی است. ترکیبات شیمیایی موجود در شوینده‌ها اغلب موجب تغییر PH طبیعی پوست شده و به همین دلیل پس از شست و شو در پوست احساس خشکی و کشیدگی می‌کنیم.

استفاده از تونر برای بازیابی PH طبیعی پوست می‌تواند ایده خوبی باشد اما خوب است بدانیم پوست قادر است طی ۱۵تا ۳۰ دقیقه PH طبیعی خود را بازیابی کند. ضمن این که اگر از شوینده‌های ملایم با PH سازگار با پوست استفاده کنید اسیدیته پوست شما تغییر نخواهد کرد.

پس لزوما برای تنظیم PH پوست نیز نیاز به تونر نداریم.

۳. آیا برای کوچک کردن منافذ به تونر نیاز دارم؟

همان‌طور که پیش از این در مقاله چگونه منافذ باز پوست را درمان کنیم؟ سایز منافذ پوست ما توسط ژن‌هایی که از پدر و مادرمان به ارث می‌بریم تعیین می‌شود اما نحوه مراقبت از پوست می‌تواند روی ظاهر منافذ اثر بگذارد، یعنی مراقبت غلط از پوست می‌تواند موجب بزرگ‌تر شدن منافذ شود.

درباره تونرها واقعیت این است که تونرها به خصوص انواع حاوی الکل موجب کوچک‌تر شدن منافذ می‌شوند، در حقیقت الکل با ایجاد التهاب در پوست موجب کوچک‌تر به نظر رسیدن منافذ می‌شود و همان‌طور که می‌دانید استفاده از الکل و هر ترکیبی که باعث ایجاد تحریک و التهاب در پوست شود در درازمدت به نفع سلامت پوست نخواهد بود.

برای جلوگیری از بزرگ شدن منافذ و جوش‌های سرسیاه بهتر است از تونرهای حاوی لایه‌بردارهای شیمیایی مانند آلفاهیدروکسی اسیدها و بتا هیدروکسی اسید استفاده کنید. استفاده از لایه‌بردارها با حذف چربی، سلول‌های مرده و آلودگی‌ها از داخل منافذ از مسدود شدن و اتساع منافذ جلوگیری کرده و سبب می‌شود پوست صاف‌تر و نرم‌تر به نظر برسد.

با وجود همه مزایای لایه‌برداری از پوست، در استفاده از لایه‌بردارها زیاده‌روی نکنید، لایه‌برداری بیش از حد باعث خشک شدن بیش از حد پوست و بزرگ‌تر به نظر رسیدن پوست می‌شود. استفاده از لایه‌بردارها ۲ بار در هفته معمولا کافی است.

همان‌طور که قبلا گفتیم لایه‌برداری بیش از حد یکی از عوامل آسیب به سد دفاعی پوست و به دنبال آن پوستی خشک و ملتهب است. علایم و نشانه‌های لایه‌برداری بیش از حد پوست عبارتند از :‌قرمزی،‌ خشکی بیش از حد پوست، احساس تحریک و آزردگی در پوست،‌ احساس سوزش یا کشیدگی. در صورت مشاهده هر یک از این نشانه‌ها لازم است یا از محصولات ملایم‌تر استفاده کنید یا دفعات مصرف را کاهش دهید.

پس در این مورد اگر به استفاده از تونرها علاقه‌مندید از تونرهای فاقد الکل و حاوی ترکیبات لایه‌بردار استفاده کنید.

هشدار: در نظر داشته باشید ترکیبات لایه بردار می‌بایست تنها در یکی از محصولات پوستی شما وجود داشته باشد. یعنی اگر از تونر حاوی لایه بردار استفاده می‌کنید نباید از کرم یا سرم حاوی این ترکیب استفاده کنید تا با لایه‌برداری بیش از حد به پوست آسیب نزنید.

۴. آیا برای کنترل چربی پوست به تونر نیاز دارم؟

استفاده از تونرها برای کنترل چربی پوست مانند کنترل منافذ به نوع تونر و ترکیبات موجود در آن بستگی دارد. تونرهای حاوی BHA یا بتاهیدروکسی اسید(سالیسیلیک اسید) می‌تواند میزان ترشح چربی پوست را کنترل کند. سالیسیلیک اسید مانند آلفاهیدروکسی اسیدها عمل می‌کند با این تفاوت که چون سالیسیلیک اسید محلول در چربی است قادر است چربی به دام افتاده در منافذ را در خود حل کند به همین دلیل بتاهیدروکسی اسیدها برای پوست‌های چرب به خصوص افراد دارای جوش‌های سرسیاه مناسب‌تر است.

تونری که کاملا گیاهی هست

سالیسیلیک اسید یک ضدالتهاب و ضدقرمزی پوست است و به راحتی توسط پوست‌های حساس تحمل می‌شود حتی افراد مبتلا به رزاسه نیز می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. هنگام انتخاب محصولات حاوی سالیسیلیک اسید دقت کنید این محصولات فاقد پلی‌سوربات باشند،‌ این ترکیب تشدیدکننده جوش‌های زیرپوستی بوده و در برخی محلول‌های سالیسیلیک اسید دیده می‌شود.

این تونر حاوی اسید سالسیلیک هست

متاسفانه برخی برندها برای کنترل چربی و کاهش براقی پوست در تونرها از الکل استفاده می‌کنند. از آن جا که الکل حلال قوی چربی است تمام چربی سطح پوست را از بین برده و پوست برای جبران چربی از دست رفته، چربی بیشتری تولید می‌کند و این دور باطل ادامه پیدا می‌کند.

پس تونرهای حاوی BHA یا بتاهیدروکسی اسید می‌تواند به کنترل چربی پوست کمک کند. اما تونرهای حاوی الکل نه تنها باعث کاهش چربی پوست نمی‌شود بلکه موجب چرب‌ترشدن پوست نیز می‌شود.

 این تونر الکل نداره

هشدار: اگر لایه‌بردار،‌ سرم یا مرطوب‌کننده شما حاوی سالیسیلیک اسید است شما نیازی به استفاده از تونر حاوی این ترکیب ندارید. سالیسیلیک اسید تنها باید در یکی از محصولات مراقبت از پوست‌تان وجود داشته باشد تا لایه‌برداری بیش از حد موجب تحریک و حساس شدن پوست نشود.

تونرهای آبرسان و ضدچروک

ممکن است تصور کنید همه انواع تونر به غیر از تونرهای حاوی سالیسیلیک اسید کاملا بی‌فایده‌اند اما دسته‌ای دیگر از تونرها که تا اینجا به آن اشاره نکرده‌ایم تونرهای غنی از آنتی اکسیدان و ترکیبات مرطوب‌کننده هستند.

تونرهای حاوی ترکیبات آبرسان مانند هیالورونیک اسید رطوبت پوست را افزایش می‌دهند و تونرهای حاوی آنتی‌اکسیدان با خنثی‌سازی فعالیت رادیکال‌های آزاد در سطح پوست از پیدایش چین و چروک‌ها جلوگیری می‌کنند.

در نهایت از تونرها استفاده کنیم یا نه ؟

این موضوع به ترجیح و علاقه شخصی شما بستگی دارد ولی در نظر داشته باشید صرفا استفاده از محصولات و ترکیباتی که پوست شما واقعا به آن نیاز دارد نه تنها به نفع سلامت پوست‌تان بلکه به نفع جیب‌تان نیز خواهد بود. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد:

  • ضدچروک: اگر محصولاتی که در برنامه مراقبت از پوست‌تان استفاده می‌کنید به حد کافی حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان نیست، می‌توانید با استفاده از یک تونر حاوی آنتی اکسیدان مانند ویتامین سی یا نیاسین آمید، این ترکیبات را به برنامه مراقبت از پوست‌تان اضافه کنید. اما اگر بیشتر محصولاتی که استفاده می‌کنید مانند ضدآفتاب،‌مرطوب‌کننده و … حاوی آنتی‌اکسیدان است نیازی به استفاده از تونر ندارید.

  • پوست خشک: اگر در طول روز در پوست خود احساس خشکی و کشیدگی می‌کنید می‌توانید بسته به ترجیح خود از تونر آبرسان یا مرطوب کننده‌های قوی‌تری استفاده کنید.

  • پوست چرب : سالیسیلیک اسید ترکیبی مفید برای پوست شماست و فرق نمی‌کند از چه محصولی این ترکیب را دریافت کنید، این محصول می‌تواند تونر یا سرم باشد. مهم این است از محصولی استفاده کنید که حداکثر کارایی را برای پوست شما داشته باشد.

برای آشنایی با محصولات اورجینال و همچنین دیدن نظرات مصرف کنندگان به پیج ما (این لینک)مراجعه کنید.

تونرهای استاندارد موجود در مای دنیز

همان‌طور که گفتیم استفاده از تونر به ترجیح شما بستگی دارید اما اگر طرفدار استفاده از تونرها هستید حتما انواع فاقد الکل و حاوی ترکیبات مفید برای پوست‌تان را انتخاب کنید و در نظر داشته باشید هر چه در برنامه مراقبت از پوست از محصولات کم‌تری استفاده کنید پوست سالم‌تری خواهید داشت و احتمال بروز آلرژی و حساسیت نیز در پوست کم‌تر خواهد بود، هم‌چنین با صرف نظر از خرید محصولات غیر ضروری، می‌توانید برای محصولات مراقبتی اصلی خود مانند ضدآفتاب و مرطوب‌کننده بیشتر هزینه کنید و از برندهای معتبر با کیفیت بالا استفاده کنید.

 منبع و لینک

دیدگاهتان را بنویسید